Föreställ dig uppkomsten av de maskiner som profeterar som gjorts populära av Terminator -serien , men gjort som en galen sitcom som delvis är Pee-Wee’s Playhouse , delvis fransk sexfars, och du kommer att få en uppfattning om det bisarra hopkok som är Jean-Pierre Jeunets nya film, Big Bug .

Enbart för fans av veteranförfattaren och regissören på hans mest outre, är denna sci-fi satir ofta mer utmattande än uppfinningsrik, och delar ut några bra idéer om hushållslivet i en inte alltför avlägsen framtid bland skämt som tenderar att spela som reliker från det förflutna – särskilt de som använder ett mycket galliskt märke av kvinnohat som man hoppas ska vara utdöd till år 2045, när filmen utspelar sig.

Big Bug , som släpptes på Netflix , markerar en av de första gångerna en fransk filmskapare av denna storlek har gjort ett inslag direkt för en streamer, även om det är svårt att se hur en så småskalig, CGI-tung komedi någonsin skulle ha varit mycket av en succé på bio. Smart ibland, men också tecknad och krass, den saknar Amélies vemodiga tjusning och de grubblande dystopiska kapningarna av Delicatessen , som fortfarande är Jeunets två bästa filmer hittills.

Berättelsen (av Jeunet och den vanliga medförfattaren Guillaume Laurant) utspelar sig i ett kakskärande förortshem utrustat med de senaste AI-prylarna och prylarna, och följer flera släktingar och grannar som blir inlåsta inomhus medan onda robotar börjar ta över världen utanför.

I sällskapet ingår Alice (Elsa Zylberstein), som har bjudit in den mycket kåta Max (Stéphane De Groodt) över till eftermiddagen; Alices ex, Victor (Youssef Hajdi), som dyker upp oannonserat med sin nya flickvän, Jennifer (Claire Chust); deras granne Françoise (Isabelle Nanty), som snart följs av sin robotsexslav, Greg (Alban Lenoir); och hemmets galna androidtjänare, Monique (Claude Perron).

Varje karaktär är en överdriven version av en verklig person, vilket gör den mänskliga rollbesättningen mindre övertygande än alla digitala skapelser som befolkar Alices boning, inklusive en snårig, skickligt designad första generationens robot, Einstein (röst av André Dussollier), en städanordning som ser ut som kusinen till Wall-E, och en cyborg i storleken av en pint som blivit vild.

Droiderna faller snart under kontroll av Yonyx (François Levantal), en mäktig ras av tillsynsrobotar som ser ut som RoboCop med franska särdrag, och som föraktar människor så mycket att de torterar dem i ett populärt realityprogram som heter Homo Ridiculus .

Jeunet arbetar i ett skadligt satirläge och föreställer sig en framtid där människor ganska lätt blir slavar under maskiner och avstår från sina friheter för alla moderna bekvämligheter – en smart dammsugare som plockar upp varenda smula i ditt kölvatten, en köksapparat vars enda syfte är att göra perfekt oeufs à la coque — tills det inte finns någon mänsklighet kvar alls.

Det är så synd att personerna som visas i Big Bug är ett så ledsna gäng, och utan paret dämpade tonåringar (Helie Thonnat, Marysole Fertard) fast i huset med dem, skulle man kunna tro att alla vuxna på jorden, cirka 2045, var en liten, sexsvält egoman.

Detta är särskilt fallet med kvinnorna, som framstår som vulgära och löjliga, oavsett om det är Alice som ägnar sig åt otäck erotisk cosplay med Max, Françoise som längtar efter Gregs digitalt förbättrade otuktsfärdigheter, eller Jennifer som skriker om sin förlorade tropiska semester, och i en avskräckande sekvens, gå på alla fyra och härma olika cirkusdjur.

Jeunets syn på sina karaktärer, och världen i allmänhet, är verkligen svag, vilket gör det svårt att samlas på någons sida när maskinerna väl tar över. Det finns alltså liten spänning i Big Bug , som drar ut på tiden i nästan två timmar, och den övernitiska användningen av CGI känns lite giftig, för att inte tala om en smula hycklande: Jeunet kanske hatar vad datorer kan göra med människor, men han verkar inte ha haft någon problem med att använda dem för nästan alla aspekter av sin filmproduktion.

Inspelad av Thomas Hardmeier ( Yves Saint Laurent ) i regissörens överbetonade stil, med många vida linser och holländska vinklar, lider filmen av all VFX och greenscreen-klaustrofobi, vilket gör att man längtar efter den intrikat designade steampunk-estetiken Delicatessen eller The City of Lost Children , som använde väldigt få digitala effekter.

Målet med Big Bug tycks ha varit att visa hur dåligt människor kommer att ha det när de börjar gå bort från sådana originella, handgjorda skapelser, förlitar sig på sopad teknologi istället för sina hjärtan, sinnen och lemmar, och låter CGI ersätta allt som liknar den verkliga världen. I den meningen kan Jeunet ha bevisat sin poäng.