De goda nyheterna från en global återhämtning av biljettkassan för biografkedjor är att Hollywood-tältstänger är tillbaka till stor biljettförsäljning på den lokala multiplexen.

Men Cineplexs vd Ellis Jacob säger att nyheterna för specialarthouse-filmer som har underpresterat vid multiplexen på senare tid, på grund av covid-försiktiga äldre publik som väljer streamingtjänster, är på väg att bli bättre. Jacob säger till att en stigande ström för filmutställningssektorn efter pandemin kommer att lyfta alla båtar, inklusive studiospecialiteter bortom tältstänger.

 

“Så länge våra gäster är bekväma och de känner sig trygga, till och med filmer som West Side Story, Lakritspizza, King Richard, kommer de alla att börja uppträda. Och jag tror att vi kommer att fortsätta att göra bra ifrån oss med de titlarna”, sa Jacob på fredagen efter att företagets senaste finansiella resultat publicerats.

Cineplex-chefen pratade efter att tidigare Disney-vd:n Bob Iger nyligen berättat för New York Times ‘ Kara Swisher att pandemin hade gett biograferna en ” allvarlig skada som kanske inte läker ” eftersom storfilmer släpps på biografer och mindre produkter sannolikt går rakt ut. till streamingtjänster.

Jacob insisterade på att specialdistributörer kan och kommer att gå tillbaka till de gamla sätten att göra affärer efter pandemin eftersom de för närvarande experimenterar med olika releasemodeller. Tidigare under dagen berättade han för analytiker att en återgång till exklusiva teaterfönster, med filmer som spelas på hans biografer innan de går online, kommer att bidra till att bygga upp varumärket för specialfilmer av arthouse, såväl som tältstänger.

“Det kommer att komma tillbaka till alla filmer som uppträder och är en del av biljettkassan. Men återigen, tältstängerna driver resultatet, både ur ett kassa- och koncessionsperspektiv”, argumenterade Jacob, medveten om den asymmetriska återhämtningen för filmutställare när popcornfilmer driver biljettförsäljningen.

Hans kommentarer följde på att Cineplex minskade sin förlust för det fjärde kvartalet då det ökade intäkterna under de tre månaderna fram till 31 december 2021, trots stängningar av teater och kapacitetsbegränsningar mitt i omicron-ökningen. Under sitt senaste finanskvartal såg Cineplex återhämtning av teaterbesök under sitt fjärde kvartal, vilket ökade intäkterna med nästan 500 procent till 300 miljoner dollar, innan de stod inför stängningar och begränsningar av sittplatser i slutet av december på grund av omicron-ökningen.

 

 

Innan den senaste nedläggningen från pandemitiden gjorde Cineplex under fjärde kvartalet imponerande affärer med Spider-Man: No Way Home, No Time to Die och Dune på sina skärmar för att spela in företagets största biljettkontor 2021. Julkassan står vanligtvis för cirka 30 procent av Cineplexs resultat för fjärde kvartalet.

Under det senaste kvartalet steg teaterbesöket till 10,2 miljoner under det senaste kvartalet, mot 800 000 under samma period 2020. Det gjorde det möjligt för Toronto-baserade Cineplex att krympa sin förlust under fjärde kvartalet till 21,8 miljoner USD, eller 34 cent per utspädd aktie, mot en föregående år 230,4 miljoner USD eller 3,64 USD per aktie efter utspädning.

Intäkterna från biljettkontoren steg till 125,9 miljoner dollar, jämfört med 7,3 miljoner dollar ett år tidigare när Cineplex-teatrar mestadels var stängda och intäkterna från mattjänster ökade till 87,2 miljoner dollar, jämfört med 10,5 miljoner dollar föregående år under de sista tre månaderna 2020.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here