Det märkliga filmiska universum av Peter Strickland ( The Duke of Burgundy , Berberian Sound Studio ) expanderar lite bredare med Flux Gourmet , en annan av den brittiska kultregissörens slingriga toa men ibland rörande, ofta slingrande, alltid visuellt överdådiga fantasier.

Den här slår en fånigare, mer satirisk ton än vanligt, och sänder upp konstvärldens seder och seder, här representerad av ett “institut som ägnar sig åt kulinariska och matföreställningar” – med andra ord visar var artisterna förstärker ljudet av mat laga mat, projicera kameraflödet från en livekoloskopi eller smörja in sig med matvaror, alla upplevelser är mer soniska än gastronomiska när det gäller publiken. Efter föreställningen är det orgier.

Institutets coutureklädda regissör Jan Stevens (Gwendoline Christie, hennes kostymer designade av Giles Deacon med fabrikat av Stephen Jones) krockar med Elle di Elle (Strickland-musan Fatma Mohamed), den de facto ledaren för ett kollektiv som Stevens har tilldelat en eftertraktad residens. Samtidigt hotar spänningarna mellan Elle och kollektivets andra två medlemmar, spelade av Asa Butterfield ( Sex Education , Hugo ) och Ariane Labed (båda delarna av The Souvenir , Alps ), att implodera residensens bräckliga fred.

Det är inte svårt att i hela upplägget se en palimpsest av konstbeskydd här på jorden, inte bara i det mer sällsynta riket av gallerier och akademi, utan också i filmfinansieringens grymma gropa, med Christies imponerande välgörare som står för kreativitet. producenter i filmen biz. (Det är kanske värt att notera att varken BBC eller BFI, som backade Stricklands sista, In Fabric , finns med i krediterna den här gången.)

Dessutom är talet om “kostskillnader” som hotar harmonin i kollektivet – som fortfarande inte har ett namn eftersom de inte kan komma överens om ett, och de enda idéer som sångare-liknande Elle kan komma på är variationer på konstruktionen “Elle and the…” – har uppenbara paralleller i musikscenen. Med tanke på att Stricklands egen dåvarande beatkombo The Sonic Catering Band bidrar med musik till partituret här, har han förmodligen en aning om hur käbbel bakom scenen mellan bandmedlemmar kan vara, samtidigt som han också citerar This Is Spinal Tap i pressanteckningarna som ett inflytande, tillsammans med Robert Bressons användning av voiceover, Wien-aktionisterna och mimaren Marcel Marceau.

Ovanstående kan tyda på att spett av anspråk och powerjockey är huvudingrediensen i Flux fest, men den satiriska kvaliteten dominerar inte helt. Voiceover på grekiska som talas av Stones (Makis Papadimitriou, Suntan), institutets “dossier” (som en inbäddad journalist), är genomsyrad av smärta, skam och förlägenhet – och inte den roliga sorten. Lider av allvarliga magbesvär som resulterar i konstant nattlig gasbildning (anspelad på men tack och lov inte hörd) uthärdar Stones ångest när han försöker dölja sina magbesvär (inte förvånande med tanke på hur upprörande östblocksbufféerna med gelémat som visas ut ser ut). Hans tillstånd behandlas med empati – speciellt eftersom han är en av de mycket få karaktärerna här som kan beskrivas som sympatisk, om det här på något sätt vore en “normal” film.

Fans av Stricklands verk kommer inte till hans filmer och förväntar sig sympatiska karaktärer, även om vissa av dem tjänar ett slags empati från publiken (se t.ex. Toby Jones skräckslagna ljudtekniker i Berberian eller Sidse Babett Knudsens långvariga dominatrix i hertig ). Men kinky, kåt, grotesk, tvångsmässig, noggrann, grym – allt är bra att gå.

Och ingen exemplifierar det bättre här än de två huvudantagonisterna, Mohameds Elle och Christie’s Jan. Ofta naken och nedsmutsad i tjockt falskt smuts på scenen eller klädd i viktorianska klänningar och ställer upp på en lika performativ uppvisning av diva-gradig peevishness utanför scenen, Mohamed har en köttslig magnetism genomgående. Christie, å andra sidan, spikar den isiga froideuren av en toppklassad konstadministratör, allt mördande egenintresse under en tunn faner av skämtsamt och röd satin. Hennes dialog är inte riktigt lika rolig som hennes tur i In Fabric , men till och med hur hon svarar på varje telefonsamtal med en sing-songig recitation av sitt eget namn är på något sätt, i händerna på Christies fina komiska timing, fullkomligt rolig.

Eftersom de uppsatta bandmedlemmarna Billy Rubin och Lamina Propria har Butterfield respektive Labed mindre att göra. Hans hår hopade sig och skjuts framåt i ett 80-tals quiff och rockar den dubbla jeanslooken, Butterfield får spela surliare än sina vanliga blyga outsiders när Billy lättjefullt erbjuder sig själv som ett lustobjekt för de mest rovgiriga kvinnorna i filmen. Elegant som vanligt, Labed ger en liten ton av tragedi till sin bittra Lamina, en karaktär som är ungefär som en av de förbisedda men mycket kompetenta basisterna i ett band, som håller rytmsektionen tät men med liten belöning för sina ansträngningar och ingen del av förlagsintäkterna. Ensemblen avrundas med robusta vändningar från återvändande spelare Richard Bremmer som en elak läkare och Leo Bill som den förtjusande namngivna tekniska assistenten Wim, komplett med mulle.

Kanske är det ett tecken på att detta är ett av Stricklands svagare verk när du är reducerad till att hitta nöjen i perukerna. Det bör noteras att ibland känns det som bara konstigheter för konstigheternas skull. Ändå bygger Strickland sina egna världar med en så distinkt stil – ner till typsnitten, de äckliga nyanserna av grönt och sidens texturer – att betraktaren inte kan låta bli att känna sig indragen i hans galna malström av egenhet.