Vanligtvis när en film avslutas lägger en skådespelare projektet på sängen, för att aldrig mer kliva in i de scenerna. Men efter att ha avslutat produktionen av Russo-brödernas The Grey Man , fann Ryan Gosling sig tillbaka i kostym för att återskapa ett beat från actionfilmen med stor budget. Gosling var bland ett antal stjärnor med i en fjärde väggbrytande trailer som streamingtjänsten presenterade den 3 februari för att presentera sin 2022-lista.

Trailern tog åtta månader av planering, säger Netflix marknadsföringschefer, med några stjärnor – som  The Adam Projects Ryan Reynolds och Mark Ruffalo och  The Mothers Jennifer Lopez – som skar ut tid under produktionen av sina filmer. Andra A-lists, som Gosling, återförenades med garderobs-, hår- och makeupproffs från sina filmer efter att de slog in dem.

Trailern slog igenom och har hittills 14 miljoner visningar på YouTube. Säger Bozoma Saint John, marknadschef på Netflix: “Vi vill att vår marknadsföring ska vara lika underhållande som vårt innehåll är.”

2022 års skiffertrailer var bara öppningssalvan i en reklamkampanj som ledde till Super Bowl . På torsdagen presenterade Netflix den första fullständiga trailern för Reynolds The Adam Project , och på söndagen har streamern köpt 60 sekunders Super Bowl-sändningstid för att visa en komprimerad version av båda trailers.

Idén började bildas för ett år sedan, när Netflix – stjärnor spelade in hälsningar för att marknadsföra tjänstens 2021-skiva. Netflix-teamet ville bygga vidare på den idén och i juni hade de bestämt sig för idén att låta skådespelare framträda i karaktär den här gången. Skulle talang köpa in sig?

“Lyckligtvis gillade filmskaparna, stjärnorna den här idén, och det lät som något som inte hade gjorts tidigare. Folk samlades verkligen för att försöka få det gjort”, säger Jonathan Helfgot, vp, marknadsföring av originalfilmer.

Marknadsföringsteamet tittade på produktionsscheman, dagstidningar och förvisualisering från dussintals filmer på 2022-listan. Teamet rådfrågade också filmskapare om vilken scen som skulle lyftas fram, både för att på bästa sätt visa upp filmerna men också undvika spoilers.

“Vi var ganska specifika om vilka scener vi skulle använda för varje talanggrupp och varje film”, säger Helfgot.

För fyra år sedan genomförde Netflix ett av de stora jipponen inom filmmarknadsföring med överraskningstrailern och tillkännagivandet att man köpt sci-fi-filmen The Cloverfield Paradox från Paramount, och att den skulle vara tillgänglig att streama direkt efter spelet. I år har Netflix redan släppt trailers som kommer att förtätas för sin 60-sekundersplats före det stora spelet (konkurrenter som Disney och Universal har också skjutit ut stora trailers inför Super Bowl). Men streamingtjänsten ser värde i en pjäs för Super Bowl, som förblir årets högst rankade tv-sändning, även om vissa tittare redan har sett platsen.

När allt kommer omkring, 2022 har skifferplatsen så många stjärnor att tittarna kanske inte fångar alla vid första visningen.

 

 

Saint John säger: “Vi vill att många ska se det och stanna upp och säga: ‘Herregud, såg du det?” och då vill vi att de ska se den igen.”

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here